Zrkadlová sála Divadla Jána Palárika
COLLEGIUM MARIANUM je pražský súbor, ktorý sa od svojho založenia roku 1997 venuje predvádzaniu hudby 17. a 18. storočia so zameraním na českých a v strednej Európe pôsobiacich autorov. Ako jeden z mála takto profilovaných profesionálnych súborov v Českej republike má na repertoári nielen koncertné diela, ale pravidelne sa tiež venuje scénickým projektom.
Súbor pôsobí pod umeleckým vedením flautistky Jany Semerádovej, která zároveň hosťuje ako sólistka vo významných európskych orchestroch. Bádateľská činnosť Jany Semerádovej, podobne ako jej štúdium barokovej gestiky, deklamácie a tanca umožnili rozšíriť umelecký profil súboru od čiste hudebného zamerania k prepojeniu s barokovým tancom a divadlom a sú tiež predpokladom nevšedných dramaturgií súboru s radom novodobých premiér diel hudobnej histórie. Súbor úzko spolupracuje s významnými európskymi dirigentmi, sólistami, režisérmi či choreografmi, ako sú Andrew Parrott, Hana Blažíková, Damien Guillon, Peter Kooij, Sergio Azzolini, François Fernandez, Simona Houda-Šaturová, Benjamin Lazar, Jean-Denis Monory či Gudrun Skamletz. Významná je takisto spolupráca s bábkovým divadelným súborom Buchty a bábky, s ktorým Collegium Marianum uvádza originálne projekty (bábková opera Calisto alebo inscenácia Händlovej pastorálnej opery Acis and Galatea).
Súbor Collegium Marianum sa teší uznaniu zahraničnej i českej odbornej kritiky a pravidelne nahráva pre Českú televíziu, Český rozhlas a zahraničné rozhlasové stanice. Vystúpenie súboru na festivaloch a prestížnych pódiách ako napríklad Utrecht Oude Muziek Festival, Musikfestspiele Potsdam, Händel-Festspiele Halle, Tage Alter Musik Regensburg, Bachfest Leipzig, Festival de Sablé, Klang Vokal Dortmund, Palau Música Barcelona, Pražské jaro, Svatováclavský hudební festival a Concentus Moraviae boli prijaté s veľkým úspechom. Roku 2008 súbor zahájil úspešnú spoluprácu s hudobným vydavateľstvom Supraphon, ktoré v rámci cyklu „Hudba Prahy 18. storočia“ vydalo už osem jeho nahrávok s hudbou známych i menej známych skladateľov, ako sú J. D. Zelenka, F. Jiránek, J. J. I. Brentner či J. A. Sehling. Súbor sa tiež podieľal na vzniku profilového CD sopranistky Simony Houda-Šaturovej Gloria a na vydaní DVD Maddalena ai piedi di Cristo. Roku 2010 sa Collegium Marianum stalo nositeľom ocenenia za zásluhy o kvalitu a šírenie českej hudby udeľovaného českou sekciou Medzinárodnej hudobnej rady UNESCO.
Od roku 2001 Collegium Marianum poriada koncertný cyklus Barokové podvečery. Svojou tématicky zameranou dramaturgiou a úzkym prepojením s historickými priestormi starobylej Prahy predstavujú Barokové podvečery ojedinelý projekt nielen v českom, ale medzinárodnom kontexte. Collegium Marianum je rezidenčným súborom medzinárodného hudobného festivalu Letné slávnosti starej hudby.
program
Cachua serranita
Hudba, tanec a Panna Mária na odvrátenej strane sveta
Anonym
Hanacpachap cussicuinin
(hymnus k Panne Márii, text F. Juan Pérez Bocanegra, Ritual formulario, 1631)
P. Kristian Gottfried Hirschmentzel (1638 -1703) Moravica (Orpheus pro rusticis, 1698)
Bohemicus saltus (Orpheus pro civibus, 1698)
Zborník hanáckych tancov pre klavichord, ca 1700 Šla panenka smutně
Anonym (? Jan Antonín Losy z Losimthalu,
cca 1650 -1721)
Aria Hanacco
Georg Philipp Telemann (1681-1767) Hanaquoise (z Ouvertury D dur, TWV 55:D3)
Jan Josef Ignác Brentner (1689 -1742) Concerto da camera in D minor, Brk 92
Anonym (Domenico Zipoli?) Zuipaqui / Ad Mariam
Jan Josef Ignác Brentner Bourrée & Capriccio (z Concerta g mol, Brk 96, Horae pomeridianae op. 4/I, 1720)
Karel Jaromír Erben 484, nápěv 751 Vyletěla holubička ze skály
Martin Schmid (1694 -1772)
Pastoreta Ychepe Flauta
Santa Cruz de la Sierra, rkp. 18. stor.
Taye jueves Santo
Georg Philipp Telemann Hanasky (z Ouvertury E dur, TWV 55:E1)
Peruvian Folk Songs
František Sušil III/63, III/14
Na svatém Kopečku
Když jsem já šel na svatý kopeček
Anonym
Cachua serranita
Codex Trujillo, Martínez Compañón, Peru, 18. stor.