top of page

3. október 2024 | 18.00

Komorný súbor
SOLAMENTE NATURALI (SK)

Miloš Valent husle, umelecký vedúci
Luba Habart husle
Peter Vrbinčík viola
Ján Prievozník violone
Jan Čižmář chitarrone

nové_zámky

Kostol reformovanej kresťanskej cirkvi

Miloš Valent študoval hru na husliach na Konzervatóriu v Žiline pod vedením Bohumila Urbana a na Vysokej škole múzických umení v Bratislave v triede Bohdana Warchala. Vďaka záujmu o starú hudbu sa jeho prvým pôsobiskom stal slovenský súbor Musica aeterna (1982–1998). Ďalšie skúsenosti v oblasti poučenej interpretácie starej hudby získaval pôsobením vo viacerých zahra-ničných súboroch. V roku 1995 založil vlastný súbor Solamente naturali. Názov telesa „jednodu-cho prirodzene“ je synonymom umeleckého kréda Miloša Valenta. Spontánnosť, prirodzenosť až naturalizmus sú jeho základnými východiskami pri oživovaní starých partitúr. Často uplatňuje aj svoju schopnosť improvizovať a odvoláva sa na folklórnu tradíciu. Miloš Valent od roku 1993 pravidelne spolupracuje s prominentným súborom Tragicomedia a od roku 1997 je koncertným majstrom orchestra Teatro Lírico. Dlhoročné umelecké partnerstvo s významným americkým lut-nistom a umeleckým vedúcim spomínaných telies Stephenom Stubsom vyústilo do vzniku viace-rých projektov pre husle a lutnu. Dôležitá je aj Valentova spolupráca s brémskym ansámblom Fio-ri Musicali (koncertný majster), s londýnskym Tirami Su, De Nederlandse Bachvereinigung Utrecht, Musicalische Compagney Berlin, s pražskými súbormi Musica florea a Ritornello. Peda-gogicky pôsobil na Musik Högskolan v Malmö, Conservatoire de Musique v Ženeve, Hochschule für Kunst v Brémach a na Týnskej škole v Prahe. Nahral 3 CD pre vydavateľstvo ECM. Valentova zakorenenosť vo folklórnej tradícii a schopnosť improvizovať sú prirodzenými predpokladmi pre jeho hudobnícku všestrannosť. Okrem starej hudby sa venuje aj rôznym medzižánrovým projek-tom (Chassidic Songs), spolupracuje napr. s nórskym jazzovým hudobníkom Jonom Balkem.


Súbor pre starú hudbu Solamente naturali, ktorého zakladateľom a umeleckým vedúcim je hus-lista Miloš Valent, vznikol v roku 1993 ako flexibilná kombinácia umelcov rôznych odborností, ktorí sa chceli venovať prezentácii hudby 17. a 18. storočia. Repertoár je prvoradý a určuje presné obsadenie súboru. Tak je Solamente naturali raz triom či septetom, inokedy súborom barokového typu, predvádzajúcim barokové oratóriá s orchestrom a zborom. Členovia súboru majú úroveň sólových hráčov, radi objavujú neznáme teritóriá a púšťajú sa do náročných projektov. Špecific-kosť súboru vyplýva z ojedinelého prístupu k interpretácii hudby 17. a 18. storočia. Dnes, po celo-svetovom rozmachu Early Music, už nestačí jednoducho reštaurovať starú hudbu a jej ducha. Zá-sadné je používanie dobových nástrojov a hľadanie inšpirácie v historických dokumentoch. Hlav-nou devízou súboru je entuziazmus, tvorivosť a profesionálny prístup jeho členov, sprevádzaný spontánnosťou a prirodzenosťou – ako odhaľuje už samotný názov súboru. Repertoár súboru je bohatý a okrem základných majstrovských skladieb Vivaldiho, Händla, Bacha, Purcella, Scarlatti-ho, Lullyho a Rameaua ponúka aj neznáme a ojedinelé diela slovenskej proveniencie. Solamente naturali je súbor dobre známy aj v zahraničí. Je pravidelným hosťom festivalov starej hudby v Českej republike, Fínsku, Nórsku, Rakúsku, Švajčiarsku a USA. Interpretáciu súboru možno počuť aj na CD realizovaných pre viaceré nahrávacie spoločnosti vrátane ECM (Umstatt, Pestrý zborník, Uhrovská zbierka, Thesaurus, Bach – Motetten, Godár – Mater, Hummel – Missa Solemnis, Hummel – Mathilde de Guise a ďalšie), či v špeciálnych programoch venovaných barokovej hud-be v Rakúskom rozhlase.

  • YouTube
  • web

Ako sa k nám dostanete

Pribinova 3481/22, 940 62 Nové Zámky

program

Stravaganze e Bizzare
Inštrumentálna hudba talianskeho baroka 17. storočia

 

Claudio Merulo
Canzon à 4 Torna Crequilon

(Canzon di diversi per sonar 1558)

Gasparo Zanetti
Gagliarda detta la Lisfeltina di Santino (1645)

Tarquino Merula
Ballo detto Genaro (Libro Terzo 1637)

Marco Uccellini
Sonata terza (Opera quinta 1649)

Biago Marini
Sonata à 4 (Opera XXII 1655)

Giovanni Girolamo Kapsperger 
Toccata seconda Arpeggiata

Giuseppe Giamberti
Ciaccona (Duo tessuti 1657)

Tarquino Merula
No, no, chi ‘o non mi fido, ciaccona (Madrigali 1633)
Ciaccona (Libro Terzo 1637)

Giovanni Girolamo Kapsperger
Colascione

Giovanni Battista Vitali
Capriccio primo (Capritii e sonate 1689)

Maurizio Cazzati
Tercia aria à 4 (Correnti, balletti a gagliarde 1659)

Antonio Bertali
Sonata à 4 č. 3 (Uppsala manuskript 17. stor)

Francesco Corbetta
Prelude, Allemande

Marco Uccellini
Symphonia a Todeschina (Sinfonie Boscarecie 1669)

Adriano Banchieri
Fantasia č. 19 (Fantasie overo Canzoni alla francese 1603)

Maurizio Cazzati
Passacaglia (Trattenimenti per camera 1660)

Carlo Farina
Capriccio Stravagante (Libro delle Pavane 1626)

organizátor: 

logo.png
PMN23_Presov_loga_sirka1big.jpg
PMN23_Zilina_loga_sirka1big.jpg
bottom of page