top of page

TERÉZIA KRUŽLIAKOVÁ-BABJAKOVÁ mezzosoprán

GUSTÁV BELÁČEK basbarytón

WACŁAW GOLONKA organ, pozitív

Cadca_copy.jpg

Rímskokatolícky kostol sv. Bartolomeja

16. Jún 2025 | 19.00

Modlitba k Panne Márii, Ave Maria, je jednou z najfrekventovanejších duchovných inšpirácií výtvarníkov a hudobných skladateľov. Text vychádza z pasáže o Zvestovaní z Evanjelia sv. Lukáša a zo starozákonného príbehu o návšteve Archanjela Gabriela u Márie. Ide teda o fkciu pozdravu anjela budúcej bohorodičke. Modlitba je aktuálna v katolíckej, pravoslávnej, v asýrskych cirkvách ale aj v anglikánskych a protestantských cirkvách akceptujúcich fenomén Panny Márie. Dočkala sa nespočetných hudobných verzií a každá z nich pôsobí na vnútro človeka svojím humánnym posolstvom.

Vstupné dobrovoľné

Terézia Kružliaková pochádza z hudobníckej rodiny Babjakovocv z Banskej Bystrice. Spev študovala na Konzervatóriu Jána Levoslava Bellu v Banskej Bystrici u Dagmar Rohovej – Boksovej a na Vysokej škole múzických umení v Bratislave v triede Zlatice Livorovej. Vokálne sa neskôr zdokonaľovala na majstrovských kurzoch Reginy Resnik v talianskom Trevise. Už počas štúdia účinkovala v Štátnej opere v Banskej Bystrici. Od roku 2003 je sólistkou Opery SND. Mladá interpretka zaznamenala viacero úspechov na vokálnych súťažiach na Slovensku i v zahraničí a predovšetkým víťazstvá na medzinárodných súťažiach Antonína Dvořáka v Karlových Varoch, Ady Sary v poľskom Nowom Sączi a Toti dal Monte v talianskom Trevise odštartovali jej úspešnú profesionálnu dráhu.
Terézia Kružliaková účinkovala na popredných hudobných festivaloch doma i v zahraničí (Bratislavské hudobné slávnosti, Pražská jar, Stredoeurópsky festival koncertného umenia, Festival súčasnej hudby a operná časť Zvolenských hier zámockých, Smetanova Litomyšl, Dvořákov Olomouc, Podzimní festival duchovní hudby v Olomouci, MHF Český Krumlov a i.). Často vystupuje aj ako koncertná speváčka, spolupracuje s poprednými domácimi a zahraničnými orchestrálnymi a vokálnymi telesami ako sú Slovenská filharmónia a Slovenský filharmonický zbor, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu, Štátna filharmónia Košice, Symfonický orchester Českého rozhlasu, Moskovský akademický symfonický orchester, FOK Praha, Filharmónia Brno, Moravská filharmónia Olomouc, ŠKO Žilina, Capella Istropolitana, Slovenský komorný orchester a i. Spolupracovala s poprednými svetovými dirigentmi a režisérskymi osobnosťami - N. Santi, L. Pešek, E. Villaume, F. Haider, O. Lenárd, J. Valčuha, J. Kyzlink, R. Štúr, P. Altrichter, P. Valentovič, R. Hovenbitzer, Elisabeth Stoepler, Peter Konwitschny a ď. Na domácej opernej scéne stvárnila mladá umelkyňa o. i. postavy Orsiniho v Donizettiho Lucrezii Borgii, Suzuki v Pucciniho Madama Butterfly, Siébela v Gounodovom Faustovi, Oľgy v Čajkovského Eugenovi Oneginovi, Tretej dámy v Mozartovej Čarovnej flaute, Flory vo Verdiho La Traviate, Zuzky v Suchoňovej Krútňave, Rosiny v Rossiniho Barbierovi zo Sevilly, Janka v Perníkovej chalupke E. Humperdincka, v sezóne 2013-2014 sa predstavila aj v titule W. A. Mozarta La clemenza di Tito v úlohe Sexta, ako Ms. Leaf v Dorianovi Grayovi od Ľ. Čekovskej a v dvojúlohe Pauliny/Milavzor v Pikovej dáme P. I. Čajkovského, Fenenu vo Verdiho Nabuccovi, Amneris vo Verdiho Aide.V ND Brno sa roku 2010 predstavila postavou Popolušky (G.Rossini Popoluška) a roku 2014 ako Armando di Gondi (G.Donizetti-Maria di Rohan). Z koncertných vystúpení patria medzi jej najdôležitejšie v Moskve - v rámci Dní kultúry Slovenskej republiky v Ruskej federácii roku 2004, vo viedenskom Musikvereine (2008)- J. Iršaia - LOST WOR(L)D vo viedenskom Konzerthause, altový part v Mozartovej Korunovačnej omši so Slovenskou filharmóniou a tiež piesňový polorecitál. Roku 2011 v Marseille s Pavlom Bršlíkom a Martinou Masarykovou na koncerte operných árií v Théâtre Toursky (2012) a na domácej pôde v koncertnom predvedení Donizettiho opery Lucrezia Borgia po boku svetoznámej opernej divy Edity Gruberovej a ďalších popredných slovenských spevákov v rámci festivalu BHS 2011. 

program

Vladimír Vavilov (1925-1973) 
Ave Maria alla Caccini

Gaetano Donizetti (1797-1848)
Ave Maria

Antonín Dvořák (1841-1904)
Zajatá z cyklu Moravské dvojspevy op. 32 B62

Biblické písně, op. 99 výber 
č. 3 Slyš, ó Bože! Slyš, modlitbu mou
č. 5 Bože! Bože! Píseň novou
č. 7 Při řekách babylonských
č. 9 Pozdvihuji očí svých k horám
č. 10 Zpívejte Hospodinu, píseň novou 

Mikuláš Schneider Trnavský (1881-1958)
Ave Maria

Marián Kittner (1975)
Pie Jesu

Pavol Krška (1949) 
Starosloviensky Otče náš

Ján Móry (1892-1978)
Ave Mária

Johannes Brahms (1833-1897)
Prelúdium g mol WoO 10

Georges Bizet (1838-1875)
Agnus Dei 

Giuseppe Verdi (1813-1901)
Vieni, ó Levita, ária Zachariáša z 2. dejstva opery  Nabucco

Antonín Dvořák
Ó Sanctissima op. 19a B955

Andew Lloyd Webber (1948)
Pie Jesu

Predstavila sa aj na Opernom festivale Gars am Kamp v postave Rosini (G. Rossini-Barbier zo Sevilly, 2013). Pod taktovkou J. Valčuhu účinkovala na BHS (2014) vo Verdiho Rekviem a v tom istom roku na MHF Smetanova Litomyšl ako altistka v 2. symfónii G. Mahlera (dirigent O. Lenárd). Na Kunstfeste v Dráždanoch uviedla Biblické piesne A. Dvoŕáka (2015).T ento rok sa predstavila aj so SOČR v Dvořákovom Rekviem a na MHF Smetanova Litomyšl s 8. symfónia G. Mahlera (dirigent O. Lenárd). Nadviazala na túto spoluprácu s pražským SOČR, kde realizovala aj Mahlerovu Pieseň o zemi a Verdiho Rekviem (2016). V Slovenskej filharmónii v premiére uviedla kantátu od slovenskej skladateľky Ľubice Čekovskej Liberte pre mezzosoprán, zbor a orchester (2019). V lete 2020 účinkovala na významnom pódiu Bregenzer Festspiele, kde stvárnila postavu Carmen v opere Ľ. Čekovskej-Impresario Dotcom v jej svetovej premiére. Aktuálne stvárňuje na pôde SND postavu Elizabety v Donizettiho opere Maria Stuarda. Diskografiu Terézie Kružliakovej tvoria tieto CD: Symfónia č. 9, L.van Beethoven,  Requiem, D. Cimarosa,   W. A. Mozart, Lotz Trio and friends, Piesňové cykly, E. Suchoň.

​Gustáv Beláček študoval na Konzervatóriu (Róbert Szűcs) a VŠMU v Bratislave (Eva Blahová). Vzdelanie si rozšíril na Mozartovej Akadémii a na Medzinárodnej Bachovej akadémii v Stuttgarte. Je absolútnym víťazom Medzinárodnej speváckej súťaže A. Dvořáka v Karlových Varoch v roku 1993, nositeľ 3. ceny na Medzinárodnej opernej súťaži v Siene-Rocca delle Macie v roku 1994 a 1. ceny na Medzinárodnej speváckej súťaži M. Schneidera – Trnavského. Je držiteľom Ceny nemeckého časopisu Opernwelt z roku 1993 v rámci Speváckej súťaže Belvedere vo Viedni a finalista TIJI. Účinkoval Národnom divadle v Prahe (Ramfis, Dr. Kolenatý), Štátnej opere Praha (Raimondo, Vodník), v Karlsruhe (Mustafa), v Grazi, Bazileji a v Ľubľane (Vodník), v Klagenfurte (Ramfis), v Bazileji (Tom), v Düsseldorfe, Norimbergu, Berlíne a Mníchove (Dr. Kolenatý), v Kodani (Vodník, Gremin), v Drážďanoch (Vodník), v Palerme (Modrofúz, Cathos), vo Verone (Nourabad), vo Florencii (Harašta), Belo Horizonte v Brazílii (Leporello), v Toronte (Don Profondo, Pimen, Mustafa), v Opere Muscat v Ománe (Vodník). Na scéne SND v Bratislave stvárnil postavy ako Osmin, Thibaut, Raimondo, Alidoro, Modrofúz, Escamillo, Dulcamara, Figaro, Bartolo, Gianni Schicchi, Leporello, Pimen, Ramfis, Vodník a Gremin. V Janáčkovej Opere v Brne účinkoval ako Vodník, Leporello, Scarpia a Zachariáš, v Arene di Verona Traviata (Doktor) a Aida (Il Re). Ako koncertný spevák vystúpil s orchestrami ako Drážďanská filharmónia, Orchestre de la Suisse Romande, Orchestre National de France, New Jersey Symphony, San Francisco Symphony, Montreal Symphony, Cammerata New York, National Orchestra Taiwan, Symfonický orchester  Bavorského rozhlasu, Rozhlasový orchester Štokholm, Viedenský rozhlasový orchester, Londýnska filharmónia. Je pravidelným hosťom Slovenskej filharmónie a Symfonického orchestra Českého rozhlasu. Spolupracoval s renomovanými dirigentmi ako Sir Ch. Mackerras, Z. Mácal, S. Baudo, J. Bělohlávek, L. Pešek, V. Válek, L. Svárovský, J. Judd, D. R. Davies, A. Escobar, J. Temirkanov, A.  Ligeti, Ch. Dutoit, A. Zedda, D. Oren, C. Rizzi, M. Alsop, F. Chaslin, M. Jansons, E.-P. Salonen, K.  Masur, S. Ozawa a ďalší. Účinkoval v Royal Albert Hall v Londýne, v Concertgebouw v Amsterdame, na Konzervatóriu a v Palais des Beaux-Arts v Bruseli, na Konzervatóriu Giuseppe Verdi v Miláne, v Théatre des Champs-Élysées v Paríži, v Davies Symphony Hall San Francisco, v Brucknerhaus v Linzi, v Großes Festspielhaus Salzburg a na medzinárodných festivaloch ako Bratislavské hudobné slávnsoti, Pražská jar, Baltic Festival Stockholm, Rheingau a Luzern festival, BBC Proms a v Arena di Verona. Beláček nahráva pre Bayerischer Rundfunk, BBC a mnohé iné rozhlasové a televízne spoločnosti. Spolupracuje s vydavateľstvami Opus, Mezzo Mezzo, Supraphon, BBC, Harmonia Mundi, Brilliant Classics, BRklassik, Mirabilia, Radioservis, Naxos, Delos. Roku 2016 účinkoval v Deutsche Oper Berlin, Bayerische Oper Mníchov a s London BBC spieval v rámci Festivalu PROMS v Royal Albert Hall. V roku 2017 účinkoval v Moskve, Soči a s orchestrom francúzskeho rozhlasu v Paríži. Nahrávka Dvořákovho Requiem, ktorú realizoval s New Jersey Symphony Orchestra pod vedením Zdenka Mácala pre firmu Delos Label bola ocenená v roku 2001 americkou Grammy. V októbri roku 2008 prevzal v Miláne prestížnu cenu nadácie Gabardi za interpretáciu diel Mozarta a Rossiniho. V roku 2015 bol navrhnutý na cenu Thalia za rolu Scarpiu.
                                                                                                             
Wacław Gołonka ukončil Hudobnú akadémiu v Krakove a Hochschle für Musik vo Viedni ako poslucháč Hansa Haselböcka. Získal absolventský diplom so zvláštnym ocenením. Je laureátom viacerých súťaží v hre na organ: Praha (2. cena), Norimberg (3. cena) Pretória, kde okrem 1. ceny získal aj Cenu za interpretáciu triovej sonáty J. S. Bacha, Cenu za najlepšiu interpretáciu vo finále a Cenu za najlepšiu interpretáciu koncertu s orchestrom (F. A. Guilmant – Symfónia d mol, op. 42). Jeho koncertné aktivity ho zaviedli do Ázie, Južnej Afriky, Namíbie, USA a mnohých európskych krajín. Účinkoval v katedrálach vo Viedni, Utrechte, Chartres, Lausanne, Kaliningrade. Okrem toho účinkoval v mnohých prestížnych koncertných sálach ako napr. Koncertná sála Národnej filharmónie vo Varšave, v Berlínskej filharmónii, Albert Hall, Meistersingerhalle v Norimbergu, v Múzeu umení v Clevelande, ORF Radio vo Viedni, v Slovenskom rozhlase v Bratislave, mnohokrát v Obecnom dome v Prahe. Roku 1997 absolvoval sériu koncertov v USA, v rokoch 2000, 2004, 2009 mal koncertné turné v Juhoafrickej republike, kde účinkoval v najznámejších hudobných centrách: UNISA v Pretórii, Univerzita Stellenbosh, Bloomfontein, Durban a v Kapskom meste realizoval koncert v Mestskej sále spoločne s Cape Town Philharmonic Orchestra. Wacław Golonka pôsobil takisto ako sólista v Rozhlasovom filharmonickom orchestri v Pretórii, vo Filharmónii Bydgoszcz, pražskom FOK, Concerto Avenna, Komornom orchestri Bielsko-Biała, Cappelle Cracoviensis a Sliezskom komornom orchestri. Pravidelne ho pozývajú na festvaly, kde prezentuje barokovú a romantickú organovú hudbu, pričom realizoval aj množstvo rozhlasových a televíznych nahrávok. Jeho nahrávky pre TV Polonia sú hudobnou zložkou filmového cyklu Poľské madony, v roku 1998 TV Katowice realizovala o jeho hudobných aktivitách dokumentárny film Hudba zvuku a priestoru. Jeho nahrávka pre Český rozhlas bola prezentovaná aj prostredníctvom medzinárodnej rozhlasovej siete EBU. Nahrával taktiež pre Holandský rozhlas Hilversum, Nemecký bavorský rozhlas, rakúske ORF, Slovenský rozhlas a Rádio Vatikán. Ako komorný hráč spolupracuje Golonka s množstvom poľských umelcov hudbu všetkých epoch a štýlov. Je zakladateľom súboru Musica Antiqua Polonia, ktorý prezentuje hudbu 17. a 18. storočia. S týmto súborom absolvoval množstvo koncertov v Poľsku a Českej republike. Roku 2007 realizoval niekoľko koncertov v rámci projektu České sny v 19 európskych krajinách. Mnohokrát účinkoval aj na Concentus Moraviae Festival. Ťažisko jeho pracovných aktivít sa sústreďuje na jeho domovské mesto - Bielsko-Biała, kde spolupracuje s tamojším kultúrnym centrom a realizuje viacero umeleckých projektov. Je taktiež činný pedagogicky na Hudobnej akadémii v Krakove. Je zakladateľom a umeleckým vedúcim interpretačnej súťaže v hre na organ a komornej hudbe pod názvom Artem cameralem promovere v Mielci. Realizoval taktiež množstvo prednášok na univerzitách a hudobných akadémiách: Windhuk (Namíbia), Pretória, Potcshefstroom a Stellenbosch (Južná Afrika), Hudobné konzervatórium v Kroměříži a hudobné akadémie (Varšava, Gdańsk, Poznań, Praha, Lipsko). Pravidelne si dopĺňa svoj koncertný repertoár o d iela poľských skladateľov. Spolupracuje s Poľským veľvyslanectvom v Pretórii a Ministerstvom zahraničných vecí, s ktorými pripravuje svoje tretie koncertné turné po Južnej Afrike.

organizátor: 

logo.png
PMN23_Presov_loga_sirka1big.jpg
PMN23_Zilina_loga_sirka1big.jpg
bottom of page