Trnava
Kreatívne centrum

Objekt Kreatívneho centra, v ktorom je tento koncert festivalu Pro musica nostra Tyrnaviensi, sa nachádza na rušnej pešej zóne mesta, v južnej časti Hlavnej ulice, v čísle domu 17. Rozsiahly štvorkrídlový objekt s veľkým nádvorím sa v uličnej fronte prejavuje širokou, dvojpodlažnou, doslova palácovou fasádou veľkolepého neobarokového štýlu.
Toto Kreatívne centrum je v správe trnavskej župy. Po zásadnej a vynikajúcej rekonštrukcii ho otvorili roku 2023. Projektantom boli architekti - s už pozoruhodnými výsledkami, najmä v obnove historických objektov - ateliéru DV s r. o., architekti Peter, Pavel a Jozef Ďurko a architekt Ľuboš Vagala. Trnavské Kreatívne centrum sa svojou náplňou a poslaním zaradilo ku skupine takýchto centier v Bratislave, Trenčíne, teda slúžiť podpore kultúrno-kreatívnych aktivít pre komunity, začínajúcich podnikateľov, ale aj začínajúce firmy. Jeho priestory sú k dispozícii ateliérmi, kreatívnymi laboratóriami, dielňami, štúdiom k nahrávaniu, priestormi na naštudovanie divadielok, výstavám, prednáškam, workshopom, eventom s technologickou vybavenosťou a zázemím. Priestor tu majú aj nekomerčné predajne, kaviarne.
Istým „srdcom“ Kreatívneho centra je átrium - nádvorie, ktorého časť je prekrytá priehľadnou strechou. Bývajú to komorné divadelné predstavenia, prednášky, tematické trhy. Má dobrú akustiku i kapacitu, a tak práve tu si vypočujeme dnešný koncert.
Za širokou, dvojpodlažnou, sedemosovou, bohato plastickou neobarokovou fasádou sa nachádza rozsiahle uličné krídlo. Asymetricky (v piatej osi zľava) je efektný vstupný portál typu veľkolepého palácového baroka. Ním vstupujeme do prejazdu, ktorý vyúsťuje do nádvoria. Práve v prejazde sa dá čítať zvyčajný vývoj domov, ktorý bol typický pre toto významné mesto.
Aj tu hlavné krídlo vzniklo v dnešnom rozsahu z dvoch domov. Ten vľavo od prejazdu (severne) má v suteréne dva priestory, ktorých steny sú vymurované zo stredovekých ručne formovaných tehál, tzv. prstoviek. Datujú tak suterén a časti prízemia do obdobia okolo rokov 1280 a 1340. Táto špecifická stavebná kultúra je pre Trnavu typická. Krajný priestor suterénu dostal okolo roku 1680 valené klenby na vstavaný deliaci múr a druhý priestor zaklenuli štyrmi plackovými klenbami na pásoch na pilier v strede okolo roku 1770. Teraz, pri reštaurátorskej obnove, ponechali vzácne tehlové murivá viditeľné. Suterény sú tak atraktívnym miestom pre komorné divadelné a hudobné predstavenia, prípadne spoločenské stretnutia, degustácie.
Prejavom ďalšieho vývoja domu bolo spojenie, respektíve výstavba na pôvodne samostatnej susednej parcele vpravo (južne). Dom nadobudol súčasný rozsah, pravdaže ešte prízemný. Stalo sa tak okolo roku 1690. Vtedy v tejto novšej časti vznikol už spoločný prejazd a krajná veľká miestnosť dostala valené klenby so styčnými lunetovými výsečami, v strede opreté na dva stredové piliere. V prejazde môžeme vidieť evidentný dôkaz – do dvoch tretín od vstupu je valená klenba so styčnými lunetami v rozsahu tejto spomenutej časti (okolo roku 1690) a potom, po predĺžení tejto časti dvorovým krídlom (okolo roku 1770), predĺžili aj prejazd, ktorý doklenuli už dvoma poľami pruskej klenby.
V rokoch okolo 1770 potom nadstavali uličné aj dvorové krídla poschodím do dnešného rozsahu. Vystavali schodisko do podlažia so vstupom z prejazdu. Okrem jednej miestnosti na poschodí pri tomto schodisku, kde sú plackové klenby, vidíme vo všetkých priestoroch stropy rovné.
Pre dnešný štvorkrídlový rozsah objektu, hmotami i dispozíciou, boli napokon rozhodujúce roky 1907 – 1909. Vtedy pristavali na konci dvorových krídel veľkú dvojpodlažnú budovu. Jej zadná fasáda je otočená a dominantná už do priestorov pri uličkách Trhová a Zámočnícka. Bola to výstavba a prestavba domu pre potreby Trnavskej sporiteľne. Sídlo, úradné priestory pre vybavovanie klientov, trezor a pod. Zadné krídlo má v niektorých detailoch a riešeniach znaky štýlu artdeco.
Výhodou pri rekonštrukcii rozsiahleho objektu pre účely pestrých funkcií Kreatívneho centra bola istá slohová i architektonicko-výtvarná neutrálnosť. Ušľachtilo pôsobia napokon aj zjednotené fasády do dvora vďaka rešpektu k jednotnému tvaru okenných otvorov, ich okenných výplní. Rozsiahly celok domu je napokon nielen funkčný, ale aj „minimalisticky“ krásny a príjemný. Všetky podujatia, aj koncert na jeho nádvorí, môžu mať tak vlastnú atmosféru.
Autor perokresby: Igor Cvacho
Fotografie - zdroj: www.kct.sk