12. JÚN 2024 | 18.00
Komorný súbor LE NUOVE MUSICHE CHRISTIAN VOLKMANN tenor MAXIMILIAN EHRHARDT arpa doppia
PIERRE PITZL baroková gitara, viola da gamba
JAKUB MITRÍK chitarrone, umelecký vedúci
Kostol sv. Petra a pavla
Christian Volkmann sa narodil a vyrástol na severe brandenburskej oblasti, kde získal už počas dospievania množstvo hudobníckych skúseností ako hráč na organe. Po štúdiu cirkevnej hudby v Drážďanoch absolvoval aj štúdium spevu a hry basso continuo v Brémach, kde sa špecializoval na hudbu 16. – 18. storočia. Spolupracoval s hudobníkmi Peter Kooij, Gemma Bertagnolli, Bettina Pahn a Edoardo Bellotti. Na koncertoch vo svojej domovine i v zahraničí vystupuje ako sólista, súborový spevák a komorný hráč, okrem iných aj so svetoznámymi súbormi ako Ensemble Weser-Renaissance, Europäisches Hanse-Ensemble a Augsburger Domsingknaben. Zúčastnil sa na niekoľkých CD nahrávkach a vysielacích produkciách, ako aj na medzinárodných hudobných festivaloch.
Jakub Mitrík sa narodil v Spišskej Novej Vsi a hru na klasickej gitare študoval na bratislavskom Konzervatóriu pod vedením Jozefa Zsapku a neskôr na VŠMU v triede Martina Krajča. Už počas štúdia gitary, ale najmä po jeho úspešnom ukončení, svoju pozornosť sústredil na historické nástroje ako chitarrone/teorba, baroková a renesančná lutna, baroková gitara a arcilutna. V Brne si rozšíril vzdelanie štúdiom hry na týchto nástrojoch pod vedením Jana Čižmářa. V roku 2018 úspešne absolvoval štúdium starej hudby v Brémach (Nemecko) v triede Joachima Helda. Zúčastnil sa tiež na interpretačných kurzoch pod vedením Paula O’Dette. Jakub Mitrík je vyhľadávaným kontinuovým, ale aj sólovým hráčom a pravidelne účinkuje vo významných slovenských aj zahraničných súboroch ako napríklad: Concentus Musicus, Ars Antiqua Austria, Bach Consort, Orchester 1756, Musica Aeterna, Solamente naturali. Je vedúcim súboru Le nuove musiche, ktorý sa zaoberá výskumom a uvádzaním diel raného baroka a vedie tiež súbor Zlatý vek gitary, s ktorým sa venuje interpretácii komornej hudby pre romantickú gitaru 19. storočia.
Maximilian Ehrhardt sa narodil v Tettnangu v Nemecku. Študoval hru na harfe u Eriky Waardenburgovej na Amsterdamskom konzervatóriu, ktoré v roku 2009 ukončil magisterským diplomom s vyznamenaním. V roku 2008 zároveň začal študovať hru na historickej harfe pod vedením Mary Galassiovej na Accademia Internazionale della Musica di Milano, kde opäť absolvoval štúdium s vyznamenaním a získal magisterský diplom (2015). Maximilian pravidelne účinkuje na sólových recitáloch, divadelných produkciách, hrá v barokových orchestroch a súboroch komornej hudby po celej Európe: spolupracuje so súbormi ako Concerto Copenhagen,
L’Arpeggiata, orchester berlínskej Komickej opery, Gürzenich-Orchester Kolínskej opery, Lautten Compagney, I Fagiolini, Concerto Köln, Les Talens Lyriques, Weser-Renaissance Bremen, Balthasar Neumann Ensemble, Boston Early Music Festival Orchestra a Choeur de Chambre de Namur. Na predvedeniach spolupracoval s interpretmi ako Thomas Hengelbrock, Lars Ulrik Mortensen, Christina Pluhar, Sylvain Cambreling, Konrad Junghänel, Lorenzo Ghielmi, Kent Nagano, Christophe Rousset a Leonardo García Alarcón. Maximilian koncertoval na mnohých festivaloch starej hudby: v Berlíne, Bukurešti, Kodani, Utrechte, Trondheime, Innsbrucku, Ambronay, Namure, ako aj na Festival della Valle d’Itria, Wratislavia Cantans a MITO SettembreMusica Festival v Miláne. Maximilian je umeleckým riaditeľom Dní starej hudby na Bodamskom jazere, festivalu starej hudby v regióne Constance, ktorý založil roku 2016. Je pravidelným prispievateľom do vysielania štátneho nemeckého rozhlasu Deutschlandfunk Kultur.
Pierre Pitzl študoval hru na gitare na viedenskej Universität für Musik und Darstellende Kunst pod vedením Waltera Würdingera, na lutne u Hopkinsona Smitha a Jürgena Hübschera, ako aj na viole da gamba ako poslucháč Wielanda Kuijkena a Christopha Coina. Realizoval nahrávky a koncertoval napríklad s Reném Jacobsom či so súbormi Al Ayre Espanol, Concerto Köln, Concentus Musicus Wien, La Galanía, Academia Montis Regalis a mnohými ďalšími. On sám vedie súbor PRIVATE MUSICKE a s ním navštívil tie najrenomovanejšie európske koncertné sály a festivaly. Takisto hosťoval v Japonsku, Kórei a Číne a spolupracoval na výrobe početných CD nahrávok, ktoré boli ocenené Diapason d’Or a mnohými inými cenami. V poslednom čase je hudobník čoraz aktívnejší aj ako režisér projektov barokovej vokálnej a opernej hudby. Pierre Pitzl vyučuje hru na viole da gamba na súkromnej univerzite Konservatorium-Wien a barokovú gitaru na viedenskej Universität für Musik und Darstellende Kunst.
program
Sigismondo d’India
Cara mia cetra (Anon.)
Le musiche da cantar solo [Libro primo], Milano 1609
Piange Madonna (Giambattista Marino) Le musiche... Milano 1609
Domenico Pellegrini
Sarabanda & Brando, Armonioso concerti sopra la chitarra spagnuola, Bologna 1650
Sigismondo d’India Cruda Amarilli (Giovanni Battista Guarini), Le musiche... Milano 1609
Nelle guancie di rose (Anon.) Le musiche... Milano 1609
Francesco Corbetta
Folia, Varii scherzi di sonate per la chitara spagnola, Bruxelles 1648
Carlo Calvi Canario, Intavolatura di chitarra e chitarriglia, Bologna 1646
Sigismondo d’India Donna, i’ vorrei dir molto (Giambattista Marino), Le musiche... Milano 1609
Girolamo Frescobaldi
Ancidetemi pur d’Archadelt passagiato, Il secondo libro di Toccate Roma 1637
Giovanni Girolamo Kapsperger
Occhi, soli d’Amore, Libro primo di Aria Passeggiate à una Voce, Roma 1612
L’onda che limpida, Libro secondo di Villanelle, Roma 1619
Girolamo Frescobaldi Toccata Ottava, Toccate e Partite (Libro primo), Roma 1615
Giovanni Girolamo Kapsperger O cor sempre dolente, Libro primo di Aria Passeggiate à una Voce, Roma 1612
Francesco Valdambrini
Capona, Libro primo di chitarra a cinque ordini. Roma 1646