top of page
PMN_GMR_Kraskovo.jpg

Evanjelický kostol a. v.

29. september 2025 | 18.00

ANDREA VIZVÁRI (Slovensko) soprán

GUSTÁV BELÁČEK (Slovensko) basbarytón

WACŁAW GOLONKA (Poľsko) organ, pozitív

Modlitba k Panne Márii, Ave Maria, je jednou z najfrekventovanejších duchovných inšpirácií výtvarníkov a hudobných skladateľov. Text vychádza z pasáže o Zvestovaní z Evanjelia sv. Lukáša a zo starozákonného príbehu o návšteve Archanjela Gabriela u Márie. Ide teda o fkciu pozdravu anjela budúcej bohorodičke. Modlitba je aktuálna v katolíckej, pravoslávnej, v asýrskych cirkvách ale aj v anglikánskych a protestantských cirkvách akceptujúcich fenomén Panny Márie. Dočkala sa nespočetných hudobných verzií a každá z nich pôsobí na vnútro človeka svojím humánnym posolstvom.

Vstupné dobrovoľné

Andrea Vizvári vyštudovala operný spev na Štátnom Konzervatóriu v Bratislave a Vysokej škole múzických umení pod vedením profesorky Dagmar Bezačinskej-Podkamenskej. Svoje štúdium doplnila o majstrovské spevácke kurzy u Sone Ghazarian, Petra Dvorského a Zlatice Livorovej. Úspešne sa presadila na mnohých domácich i medzinárodných speváckych súťažiach.

Ešte ako študentka (2006) debutovala v Slovenskom národnom divadle aj vo viedenskej Volksoper. Neskôr debutovala v lipskej opere ako Kráľovná noci v Mozartovej Čarovnej flaute, či v Národním divadle Brno ako Violetta vo Verdiho opere La traviata. Od sezóny 2009-2010 je členkou súboru SND, kde naštudovala väčšinu svojich profilových rolí: Violetta Valery (La Traviata), Elvíra (Puritáni), Gilda (Rigoletto), Musseta (Bohéma), Zerlina (Don Giovanni), Adela (Netopier), Zuzanka (Figarova svadba) a ďalšie.

K jej najúspešnejším vystúpeniam patria koncerty v newyorskej Carnegie Hall, viedenskom Musikvereine, National Concert Hall v Dubline a galakoncert v Lyrique opera v kanadskom Montreale, koncertné turné v Írsku, Holandsku, USA, Maďarsku a Poľsku. Vystúpila s prestížnymi orchestrálnymi telesami ako Slovenská filharmónia, Pražská komorná filharmónia, Štátna filharmónia Košice či Musica aeterna. Pri príležitosti štátnej návštevy prezidenta Slovenskej republiky v Dánsku a Holandsku roku 2012 účinkovala spolu s klaviristom Marianom Lapšanským na koncertoch venovaných dánskej a holandskej kráľovnej a jej rodinám. Predstavila sa na známych festivaloch: Bratislavské hudobné slávnosti, Turn und Taxis, Janáčkov festival v Ostrave, Košická jar, či na festivale Petra Dvorského.

 Andrea Vizvári vystúpila pod taktovkou významných dirigentských osobností, ako Jakub Hrůša, Robert Jindra, Marco Guidarini, Pietro Rizzo, Alexander Rahbari, Gergel Madaras, Tomáš Brauner, Friedrich Haider, Heiko Mathias Foester, Ondrej Lenárd. Spolupracovala s medzinárodne renomovanými režisérmi: Gilbert Blin alebo Peter Konwitschny a i.

Medzi jej posledné úspechy patrí debut v titulnej postave Donizettiho opery Maria Stuarda, či ako Barča v Smetanovej Hubičke. Momentálne sa pripravuje na spoluprácu s Jurajom Valčuhom a Slávou Dauberovou v Janáčkovej opere Příhody lišky Bystroušky, ktorá bude mať premiéru na javisku Slovenského národného divadla.

Gustáv Beláček študoval na Konzervatóriu (Róbert Szűcs) a VŠMU v Bratislave (Eva Blahová). Vzdelanie si rozšíril na Mozartovej Akadémii a na Medzinárodnej Bachovej akadémii v Stuttgarte. Je absolútnym víťazom Medzinárodnej speváckej súťaže A. Dvořáka v Karlových Varoch v roku 1993, nositeľ 3. ceny na Medzinárodnej opernej súťaži v Siene-Rocca delle Macie v roku 1994 a 1. ceny na Medzinárodnej speváckej súťaži M. Schneidera – Trnavského. Je držiteľom Ceny nemeckého časopisu Opernwelt z roku 1993 v rámci Speváckej súťaže Belvedere vo Viedni a finalista TIJI.

program

Vladimír Vavilov (1925-1973) 
Ave Maria alla Caccini

Gaetano Donizetti (1797-1848)
Ave Maria

Antonín Dvořák (1841-1904)
Zajatá z cyklu Moravské dvojspevy op. 32 B62

Biblické písně, op. 99 výber 
č. 3 Slyš, ó Bože! Slyš, modlitbu mou
č. 5 Bože! Bože! Píseň novou
č. 7 Při řekách babylonských
č. 9 Pozdvihuji očí svých k horám
č. 10 Zpívejte Hospodinu, píseň novou 

Mikuláš Schneider Trnavský (1881-1958)
Ave Maria

Luigi Cherubini (1760-1842)
Pie Jesu z Requiem c mol, Mvt. 6

Pavol Krška (1949) 
Starosloviensky Otče náš

Ján Móry (1892-1978)
Ave Mária

Johannes Brahms (1833-1897)
Prelúdium g mol WoO 10

Giuseppe Verdi (1813-1901)

Ave Maria, piena gi grazia, ária Desdemony zo 4. dejstva opery Othello

Giuseppe Verdi
Vieni, ó Levita, ária Zachariáša z 2. dejstva opery  Nabucco

Antonín Dvořák
Ó Sanctissima op. 19a B955

Andew Lloyd Webber (1948)
Pie Jesu

Účinkoval Národnom divadle v Prahe (Ramfis, Dr. Kolenatý), Štátnej opere Praha (Raimondo, Vodník), v Karlsruhe (Mustafa), v Grazi, Bazileji a v Ľubľane (Vodník), v Klagenfurte (Ramfis), v Bazileji (Tom), v Düsseldorfe, Norimbergu, Berlíne a Mníchove (Dr. Kolenatý), v Kodani (Vodník, Gremin), v Drážďanoch (Vodník), v Palerme (Modrofúz, Cathos), vo Verone (Nourabad), vo Florencii (Harašta), Belo Horizonte v Brazílii (Leporello), v Toronte (Don Profondo, Pimen, Mustafa), v Opere Muscat v Ománe (Vodník). Na scéne SND v Bratislave stvárnil postavy ako Osmin, Thibaut, Raimondo, Alidoro, Modrofúz, Escamillo, Dulcamara, Figaro, Bartolo, Gianni Schicchi, Leporello, Pimen, Ramfis, Vodník a Gremin. V Janáčkovej Opere v Brne účinkoval ako Vodník, Leporello, Scarpia a Zachariáš, v Arene di Verona Traviata (Doktor) a Aida (Il Re). Ako koncertný spevák vystúpil s orchestrami ako Drážďanská filharmónia, Orchestre de la Suisse Romande, Orchestre National de France, New Jersey Symphony, San Francisco Symphony, Montreal Symphony, Cammerata New York, National Orchestra Taiwan, Symfonický orchester  Bavorského rozhlasu, Rozhlasový orchester Štokholm, Viedenský rozhlasový orchester, Londýnska filharmónia. Je pravidelným hosťom Slovenskej filharmónie a Symfonického orchestra Českého rozhlasu. Spolupracoval s renomovanými dirigentmi ako Sir Ch. Mackerras, Z. Mácal, S. Baudo, J. Bělohlávek, L. Pešek, V. Válek, L. Svárovský, J. Judd, D. R. Davies, A. Escobar, J. Temirkanov, A.  Ligeti, Ch. Dutoit, A. Zedda, D. Oren, C. Rizzi, M. Alsop, F. Chaslin, M. Jansons, E.-P. Salonen, K.  Masur, S. Ozawa a ďalší. Účinkoval v Royal Albert Hall v Londýne, v Concertgebouw v Amsterdame, na Konzervatóriu a v Palais des Beaux-Arts v Bruseli, na Konzervatóriu Giuseppe Verdi v Miláne, v Théatre des Champs-Élysées v Paríži, v Davies Symphony Hall San Francisco, v Brucknerhaus v Linzi, v Großes Festspielhaus Salzburg a na medzinárodných festivaloch ako Bratislavské hudobné slávnsoti, Pražská jar, Baltic Festival Stockholm, Rheingau a Luzern festival, BBC Proms a v Arena di Verona. Beláček nahráva pre Bayerischer Rundfunk, BBC a mnohé iné rozhlasové a televízne spoločnosti. Spolupracuje s vydavateľstvami Opus, Mezzo Mezzo, Supraphon, BBC, Harmonia Mundi, Brilliant Classics, BRklassik, Mirabilia, Radioservis, Naxos, Delos. Roku 2016 účinkoval v Deutsche Oper Berlin, Bayerische Oper Mníchov a s London BBC spieval v rámci Festivalu PROMS v Royal Albert Hall. V roku 2017 účinkoval v Moskve, Soči a s orchestrom francúzskeho rozhlasu v Paríži. Nahrávka Dvořákovho Requiem, ktorú realizoval s New Jersey Symphony Orchestra pod vedením Zdenka Mácala pre firmu Delos Label bola ocenená v roku 2001 americkou Grammy. V októbri roku 2008 prevzal v Miláne prestížnu cenu nadácie Gabardi za interpretáciu diel Mozarta a Rossiniho. V roku 2015 bol navrhnutý na cenu Thalia za rolu Scarpiu.
                                                                                                             
Wacław Gołonka ukončil Hudobnú akadémiu v Krakove a Hochschle für Musik vo Viedni ako poslucháč Hansa Haselböcka. Získal absolventský diplom so zvláštnym ocenením. Je laureátom viacerých súťaží v hre na organ: Praha (2. cena), Norimberg (3. cena) Pretória, kde okrem 1. ceny získal aj Cenu za interpretáciu triovej sonáty J. S. Bacha, Cenu za najlepšiu interpretáciu vo finále a Cenu za najlepšiu interpretáciu koncertu s orchestrom (F. A. Guilmant – Symfónia d mol, op. 42). Jeho koncertné aktivity ho zaviedli do Ázie, Južnej Afriky, Namíbie, USA a mnohých európskych krajín. Účinkoval v katedrálach vo Viedni, Utrechte, Chartres, Lausanne, Kaliningrade. Okrem toho účinkoval v mnohých prestížnych koncertných sálach ako napr. Koncertná sála Národnej filharmónie vo Varšave, v Berlínskej filharmónii, Albert Hall, Meistersingerhalle v Norimbergu, v Múzeu umení v Clevelande, ORF Radio vo Viedni, v Slovenskom rozhlase v Bratislave, mnohokrát v Obecnom dome v Prahe. Roku 1997 absolvoval sériu koncertov v USA, v rokoch 2000, 2004, 2009 mal koncertné turné v Juhoafrickej republike, kde účinkoval v najznámejších hudobných centrách: UNISA v Pretórii, Univerzita Stellenbosh, Bloomfontein, Durban a v Kapskom meste realizoval koncert v Mestskej sále spoločne s Cape Town Philharmonic Orchestra. Wacław Golonka pôsobil takisto ako sólista v Rozhlasovom filharmonickom orchestri v Pretórii, vo Filharmónii Bydgoszcz, pražskom FOK, Concerto Avenna, Komornom orchestri Bielsko-Biała, Cappelle Cracoviensis a Sliezskom komornom orchestri. Pravidelne ho pozývajú na festvaly, kde prezentuje barokovú a romantickú organovú hudbu, pričom realizoval aj množstvo rozhlasových a televíznych nahrávok. Jeho nahrávky pre TV Polonia sú hudobnou zložkou filmového cyklu Poľské madony, v roku 1998 TV Katowice realizovala o jeho hudobných aktivitách dokumentárny film Hudba zvuku a priestoru. Jeho nahrávka pre Český rozhlas bola prezentovaná aj prostredníctvom medzinárodnej rozhlasovej siete EBU. Nahrával taktiež pre Holandský rozhlas Hilversum, Nemecký bavorský rozhlas, rakúske ORF, Slovenský rozhlas a Rádio Vatikán. Ako komorný hráč spolupracuje Golonka s množstvom poľských umelcov hudbu všetkých epoch a štýlov. Je zakladateľom súboru Musica Antiqua Polonia, ktorý prezentuje hudbu 17. a 18. storočia. S týmto súborom absolvoval množstvo koncertov v Poľsku a Českej republike. Roku 2007 realizoval niekoľko koncertov v rámci projektu České sny v 19 európskych krajinách. Mnohokrát účinkoval aj na Concentus Moraviae Festival. Ťažisko jeho pracovných aktivít sa sústreďuje na jeho domovské mesto - Bielsko-Biała, kde spolupracuje s tamojším kultúrnym centrom a realizuje viacero umeleckých projektov. Je taktiež činný pedagogicky na Hudobnej akadémii v Krakove. Je zakladateľom a umeleckým vedúcim interpretačnej súťaže v hre na organ a komornej hudbe pod názvom Artem cameralem promovere v Mielci. Realizoval taktiež množstvo prednášok na univerzitách a hudobných akadémiách: Windhuk (Namíbia), Pretória, Potcshefstroom a Stellenbosch (Južná Afrika), Hudobné konzervatórium v Kroměříži a hudobné akadémie (Varšava, Gdańsk, Poznań, Praha, Lipsko). Pravidelne si dopĺňa svoj koncertný repertoár o d iela poľských skladateľov. Spolupracuje s Poľským veľvyslanectvom v Pretórii a Ministerstvom zahraničných vecí, s ktorými pripravuje svoje tretie koncertné turné po Južnej Afrike.

Ako sa k nám dostanete?

organizátor: 

logo.png
PMN23_Presov_loga_sirka1big.jpg
PMN23_Zilina_loga_sirka1big.jpg
bottom of page