top of page

Klasicistický kaštieľ

20. JÚN 2025 | 18.00

ENIKÖ GINZERY historický cimbal (Slovensko) 
MICHAEL METZLER perkusie – daf, kastanety, drumbľa, zvony, sansula, shrutti-harmónium (Nemecko)

Je všeobecne zaužívaným pravidlom hudbu deliť na „sakrálnu“ a „svetskú“. Veľké dejiny novodobejšej hudby v zásade rešpektujú tento typ kategorizácie. Pri prienikoch do hudby dávnejších čias (stredovek a včasné renesancia) však podobný prístup môže spôsobovať polemiku. Gregoriánsky chorál je symbolom najvčasnejšieho kresťanského umenia; je však hudbou „sakrálnou“? Veď vznikal v utajení kdesi v katakombách Ríma a jeho zmyslom bolo uvoľniť priestor duchovnej ľudskej sile v boji proti krutosti. Hudobné žánre v nasledujúcom vývoji (de Machaut, Binchois) síce často siahli aj k svetským a často pomerne pikantným textom, ich duchovný účinok je však rovnako intenzívny ako v prípade liturgických spevov. V popredí je duchovná sila hudby...

Vstupenky 12 €/10 € si môžete zakúpiť v sieti Ticketportal

alebo v Kaštieli Hendrichovce: +421 911 874 755.

ENIKÖ GINZERY sa narodila v Bratislave. Svoje interpretačné umenie sústreďuje na prezentáciu cimbalu ako plnohodnotného koncertného inštrumentu. Študovala na Konzervatóriu v Bratislave, na Akadémii Ferenca Liszta v Budapešti, na Vysokej škole múzických umení (doktorandské štúdium) v Bratislave a na Hochschule für Musik Saar v Saarbrückene. v Nemecku. K jej pedagógom patria: Beata Čečková, Ľudmila Dadáková, Ilona Szeverényi, Stefan Litwin, Yukiko Sugawara, Daniel Matej. Roku 1996 sa stala laureátkou medzinárodnej cimbalovej súťaže vo Valašskom Meziříčí. Je koncertne činná v oblasti sólovej i komornej hudby. Od roku 1995 pravidelne koncertuje na významných festivaloch a koncertných pódiách na Slovensku, v Európe i v USA. Pôsobila o. i. s orchestrami: Slovenská Filharmonia, Rozhlasový orchester SWR Stuttgart, Rozhlasový orchester RSO Berlin, Rozhlasový orchester ORF Wien, Konzerthausorchester Berlin, Rozhlasový orchester SR Saarbrücken, Polský národný rozhlasový orchester Katowice, Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, Rozhlasový orcherster NDR Hannover, Orchester der Komischen Oper Berlin, Helsinki Philharmonic Orchestra, Joensoo Symphony Orchestra, Orchestra Sinfonica Haydn di Bolzano, Wiener Symphoniker, a tiež s ansámblami: musikFabrik Köln, Klangforum Wien, Ensemble Unitedberlin, Ensamble L`art pour l`art, Kammeransamble Neue Musik Berlin, Ensemble Plural, Melos Ethos Ensemble, Ensemble, Solamente Naturali, Komorným orchestrom Bohdana Warchala a Moyzesovým kvartetom atď... Široký ambitus jej repertoáru zahŕňa skladby od stredoveku až po súčasnosť. Od roku 2010 sa venuje aj hre na historickom cimbale. Intenzívne sa zaoberá interpretáciou hudby stredoveku, interpretáciou pôvodných kompozícií pre salterio z 18.stor., tabulatúrnymi zbierkami východnej Európy (17. až 18.storočie). Na svojich koncertoch predstavuje aj vlastné transkripcie. Dôležitým predmetom jej záujmu je interpretácia diel súčasných autorov komponujúcich pre sólový cimbal a pre rôzne nástrojové zoskupenia s účasťou cimbalu. Pravidelne premiéruje diela slovenských i zahraničných autorov. Jej koncertná činnosť je bohatá na premiéry skladieb domácich aj zahraničných skladateľov (o. i. Vladimír Bokes, Juraj Beneš, Juraj Pospíšil, Ilja Zeljenka, Anton Steinecker, Juraj Hatrík, Peter Machajdík,Lukás Borzík, Michal Košut, Peter Graham, Hans-Joachim Hespos, Theo Brandmüller, Rainer Rubbert, Norbert Fröhlich, João Pedro Oliveira, Lisa Lim, Matthew Whittall, Daniel Biró, Chiel Meijering, Luigi Manfrin, István Láng, Pál Károlyi, Miklós Maros,Máté Hollós, László Tihanyi, Gabriel Irányi,Fabio Nieder, Gwyn Pritchard, Vinko Globokar, Claus-Steffen Mahnkopf, Erik Janson.). Doteraz premiérovala približne 50 kompozícií súčasných autorov z rôznych krajín sveta. Nahrala viecero sólových CD pre vydavateľstvá: Hevhetia, Slovart Records,Verlag Neue Musik. Jej dizertačná práca sa venuje téme zvukových a technických možností cimbalu a jeho predchodcov od staroveku až po súčasnosť.

program

Con Tympano et Psalterio

Hildegard von Bingen (1098-1179)
O Virtus Sapiantae (Antifóna)
Aleluia Modo VI (Gregoriánsky Chorál)

Lamma Bada (arabsko-andalúzska pieseň)
Por Que Llorax Blanca Nina (Sephard, Katalánsko)

Guillaume de Machaut (1300-1377)
Chanson Baladée (virelai)
Loyaute que point ne delay (lai)
Douce Dame jolie (Virelai)

Anonym (4. stor.)
Saltarello

Gilles Binchois (1400-1460)
Triste Plaisir (moteta)

Michael Metzler
Samai - Improvizácia
 
Miskaali Hemdemi Celebi (? - 1658)
Acem Pesrev

Kajóniho kódex (1634-1671) výber
Chorea
Proportio
Tanec
Pieseň manželky vojvodu z Lupuj
Tanec od Apora Lázára

Linusova zbierka (18. stor.) výber
Saltus Slavonicus
Saltus Singar

Folias de Espana pre Salterio (Rukopis Barcelona 1764)

Uhrovecká zbierka (1730) výber
Bujdosó nóta
Hungaricus 7
Melodie-Hungaricus 35

MICHAEL METZLER je výnimočným špecialistom v hre na historické perkusie. Jeho umelecký vývoj prebiehal na nasledovných zastávkach: štúdium v odbore bicích nástrojov na lipskej Hudobnej vysokej škole,  v Berlíne v triede Hermanna Naehringa, špecializáciu na etnické perkusie u Ahmeda Subhyho v Káhire a u Glena Veleza v New Yorku. K ďalším pedagógom, ktorí ovplyvnili jeho umelecký vývoj, patria tympanista Andrea Piccioni či David Kuckermann. Od roku 1997 absolvoval celosvetovú koncertnú činnosť, 120 CD nahrávok, početné rozhlasové, divadelné a filmové nahrávky, okrem iných pre Joachima Schlömera, Divadlo Basel, Hebbelovo divadlo Berlín, Semperoper Drážďany a BBC. Od roku 2001 sa zaoberá výrobou historických zvonov a zvonkohier, prevádzkuje aj malý obchod so zvonmi, bicími a etnickými nástrojmi. Roku 2014 účinkoval Metzler okrem iného na Festivale Sydney (s Akadémiou starej hudby Berlín), v Brazílii (s Elbipos), Freiburským barokovým orchestrom, choreografkou Sashou Waltz, Ceciliou Bartoli, Bach Consort Wien a s Hilliard Ensemble.

organizátor: 

logo.png
PMN23_Presov_loga_sirka1big.jpg
PMN23_Zilina_loga_sirka1big.jpg
bottom of page