18. JÚN 2025 | 18.00
Komorný súbor STARCK COMPAGNAY (Poľsko)
TOMASZ ŚŁUSARCZYK umelecký vedúci, trúbka
ARTUR KOWALCZUK trúbka
JULIAN PIPITSANU trúbka
SZYMON KLIMAŃSKI pozauna
ARTUR PUDŁO pozauna
ANDRZEJ TKACZYK pozauna
BARTOSZ SAŁDAN tympany, perkusie
Vodný mlyn
Nemec Georg Friedrich Händel žiaril svojou osobnosťou aj svojou tvorbou na britskom kráľovskom tróne. Bol obľúbencom tamojších monarchov a tí mu zabezpečovali optimálne podmienky pre tvorbu. Händel si získaval ich priazeň aj pomerne nevšedným spôsobom, keď ich sprevádzal počas slávnostných plavieb po Temži svojimi sugestívnymi Suitami. Vodná hudba je jedno z jeho najhrávanejších diel. Händel akoby v hĺbke histórie predvídal čosi ako „situačnú“, akčnú hudbu. Tá sa stáročiami vyformovala do samostatného žánru a po technologickej revolúcii v kinematografii stála v centre pozornosti autorov soundtrackov k legendárnym filmom.
Vstupenky 10 € / 8 € si môžete zakúpiť v sieti Ticketportal alebo hodinu pred koncertom v mieste jeho konania.
Komorný súbor Starck Compagnay nadväzuje na štyristo-ročnú tradíciu Jasnohorského telesa Trębaczy, najstaršieho známeho súboru svojho druhu v krajine. Názov súboru vychádza z priezviska tvorcu trúbky zo 17. storočia zachovanej v Jasnej Hore - Hieronyma Starcka (1640–1693). Snahou súboru je interpretácia starej hudby na historických hudobných nástrojoch (reprezentačnej, svetskej i sakrálnej), s ťažiskom na jej zaradenie do kontextu historického i liturgického.
V oblasti programovej sa súbor vychádza zo symboliky významu trúbky v období baroka, na jednej strane trúbky ako nástroja vojenského a slávnostného, na strane druhej ako nástroja symbolmi religiózno-eschatologickými (hlas Boha, sedem trúb apokalypsy). Hudobníci sa ponárajú do neznámych vôd málo interpretovaných diel, ktoré im kladú často vysoké nároky. Základ koncertného repertoáru súboru tvoria predovšetkým skladby zachované v Jasnej Hore a diela európskych skladateľov hrávané jasnohorskými trubkármi.
K najvýznamnejším projektom súboru Starck Compagnay patrí Missa Tridentina, Sarmacké Requiem, Vesperes Poloniae, Tuba Terribillis, Hudba cisárskej Viedne ako aj Zabudnutá krása. Súbor účinkoval na festivaloch Poľské farby, Medzinárodnom festivale Saleziánske leto, vystupoval v Rusku, Nemecku, Litve i na Ukrajine, ako aj v Sanktuáriu Matky Božej Czestochowskej v Jasnej Hore.
Tomasz Śłusarczyk je absolventom Hudobnej školy v Przemysle a Hudobnej akadémie v Krakove (diplom s vyznamenaním), od roku 1991 spolupracoval s orchestrami Cappella Cracoviensis a Rozhlasový symfonický orchester, s ktorým realizoval množstvo nahrávok pre Poľský rozhlas a televíziu. Spolupracuje s mnohými orchestrami v Poľsku i v zahraničí: Krakovská filharmónia, Poznanská filharmónia, Orchester opera a filharmónie Bialystok, Varšavská komorná opera, od roku 2005 spolupracuje s prestížnym Orchestrom XVIII. storočia v Amsterdame. Ako sólista a komorný hráč koncertoval na mnohých festivaloch v Rusku, Írsku, Nemecku, na Ukrajine, v Kórei i Veľkej Británii. K spolupráci ho pozývajú mnohí vynikajúci umelci, ako F. Bruggen, P. Esswood, Ch. Hogwood, M. Toporowski. Pod jeho umeleckým vedením realizoval Poľský orchester XVIII. storočia nahrávky jasnohorských muzikálií. Angažuje sa tiež vo vedeckom bádaní hudobných prameňov cirkevnej hudby v oblasti starého Poľska. Je často členom porôt rôznych interpretačných súťaží v Poľsku i zahraničí.
Ako sa k nám dostanete?
program
Claudio Monteverdi (1567-1643)
Toccata
Anonym (17. stor.)
Tri fanfáry
Anonym (17. stor.)
Canciones de Clarines
Johann Heinrich Schmelzer (? - 1680)
Sonata à 7
Georg Friedrich Händel (1685-1759)
Vodná hudba HWV 348-350 výber
Ouverture
Hornpipe
Gigue
Minuet
Bourée
March
John Williams (1932) / arr. Artur Kovalchuk
Suita z filmu Star Wars
Main title
The Imperial March
Yoda’s Theme
Throne Room
Monty Norman (1928-2022) / arr. Artur Kovalchuk
Hlavná téma z filmu James Bond
Bill Conti (1942) / arr. Artur Kovalchuk
Gonna fly now z filmu Rocky
Hans Zimmer (1957) / arr. Artur Kovalchuk
Suita z filmu Piráti z Karibiku
Suita z filmu Gladiátor