Evanjelický kostol a. v.
2. október 2023 | 18.00
ADAM SVITAČ gitara (SK)
PETR NOUZOVSKÝ violončelo (CZ)
ADAM SVITAČ sa začal venovať gitare v 14 rokoch. Vyštudoval konzervatórium v Nitre a v Bratislave. V júni 2020 ukončil štúdium na Vysokej Škole Múzických Umení v Bratislave pod vedením doc. Martina Krajča, ArtD. V roku 2018/2019 študoval u popredného španielskeho gitaristu prof. Marca Socíasa v španielskom San Sebastiáne. Od roku 2023 nastúpil na doktorandské štúdium do triedy doc. Martina Krajča, ArtD. Na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Zároveň na VŠMU pôsobí ako pedagóg Alexandrovej Techniky, ktorú vyštudoval v Alexander Technique Centre Vienna. Adam Svitač je účastníkom a finalistom rôznych medzinárodných súťaží International Guitar Festival Pleven (Bulharsko), International Guitar Competetion Enrico Mercetalli Gorizia (Taliansko), Guitar Festival Rust (Rakúsko), Festival Ivana Ballu Dolný Kubín (Slovensko). Počas štúdia sa aktívne zúčastnil mnoho masterclassov doma i v zahraničí pod vedením: Lea Brouwera (Kuba), Sergia Assada (Brazília), Pavla Steidla (Česká Republika), Costasa Cotsiolisa (Grécko) Fabia Zanona (Brazília), Marca Tamaya (Kuba), Marca Socíasa (Španielsko), Jozefa Eotvosa (Maďarsko) a ďalších. Taktiež sa pravidelne zúčastňuje zahraničných stáží v španielskom San Sebastiáne v triede prof. Marca Socíasa a na nemeckej univerzite Hochschule fur Musik Franz Liszt vo Weimare u prof. Ricarda Galléna.
PETR NOUZOVSKÝ patrí k nejlepším európskym violončelistom svojej generácie a môžeme ho počuť na mnohých prestížnych pódiách (Concertgebouw v Amsterdame, Festivalová sála Bad Kissingen, Rachmaninovovova sála v Moskve, Herkules Saal v Mníchove). Jeho hra je hodnotená superlatívne pre svoju zvrchovanú technickú noblesu skĺbenú s originálnou hudobne tektonickou výstavbou ním interpretovaných skladieb. V priebehu minulých sezón sa Nouzovský predstavil na mnohých orchestrálnych a recitálových koncertoch v Európe, Severnej Amerike a Ázii. V minulej sezóne vystúpil spoločne s Nagoya Philharmonic, PKF-Prague Philharmonia, Janáčkovou filharmóniou Ostrava, Českým filharmonickým zborom Brno alebo so Symfonickým orchestrom Českého rozhlasu. Je pravidelným hosťom Pražského jara, MHF Leoša Janáčka a Dvořákovej Prahy. V minulých sezónach sa predstavil v Nemecku, Číne, Japonsku, New Yorku, Estónsku, Poľsku, a to na recitáloch, komorných koncertoch alebo so sprievodom (Krakow Philharmonic, Philharmonie Südwestfalen, Slovenská filharmónia). Roku 2024 absolvuje Petr Nouzovský prvé orchestrálne turné v Južnej Kórei, turné v Japonsku a Číne. Petr Nouzovský spolupracuje s dirigentmi Charlesom Olivieri-Munroe, Tomášom Braunerom, Jakubom Hrůšom, Gáborom Takácsom-Nagym, Petrom Altrichterom, Casparom Richterom, Janom Schultszom, Andrew Parrottom, Case Scaglionim alebo Jamesom Judom. Prezentuje koncertantnú hudbu klasickej violončelovej literatúry (Martinů, Dvořák, Brahms, Beethoven, Čajkovský, Haydn, Schumann, Šostakovič, Penderecki, Bloch), ale i koncerty pre svou obtiažnosť menej hrané (Prokofievova Symfónia-Koncert, Offenbachov „Millitaire“ Koncert).
program
Vivaldi
Sonáta č. 5 e mol, RV 40
Legnani
Potpourri concertant
Schubert
Sonata Arpeggione
Burgmüller
3 Nocturnes pre violončelo a gitaru
arr. Llobet
Tri katalánske piesne
Saint-Saëns
Labuť zo zbierky Karneval zvierat
Fauré
Pavana op. 50
Ravel
Piece en forme de habanera
Nahráva pre Dabringhaus und Grimm, Brilliant Classics, CUBE, Albany, Supraphon, ArcoDiva. CD Vivat Tango nahrané s akordeonistom Ladislavom Horákom pre Supraphon získalo ocenenie Najlepšie violončelové CD roku 2014 The Violoncello Foundation New York. Dvojalbum s kompletným dielom Bohuslava Martinů pre violončelo a orchester (Plzenská filharmónia, Tomáš Brauner) vydané prestížnym nemeckým vydavateľstvom Dabringhaus und Grimm získalo cenu „Nahrávka roka 2017“ Classic Prague Awards, „Cenu nemeckých kritikov 2017“ a superlatívne recenzie v Pizzicato Luxembourg a Frankfurter Allgemeine. Jeho posledné CD s dielom Antonína Dvořáka (Brilliant Classics, Komorná filharmónia Pardubice, Stanislav Vavřínek) sa stalo Album of the Weekend britského Classic FM, získalo najvyššie hodnotenie Pizzicato Luxembourg, 5 hviezd prestížneho francúzskeho periodika Classica Magazine a zvrchovane brilantnú recenziu belgického Crescendo Magazine. Podľa amerického Fanfare Magazine je Nouzovského nahrávka Dvořákovho Koncertu h mol najlepšou v histórii (Fanfare Magazine, July/Aug 2022, Jerry Dubins). Roku 2020 dokončil historicky prvé súborné vydanie diela pre violončelo Bohuslava Martinů na piatich CD. Hudobnými partnermi projektu bola Plzenská filharmónia, dirigent Tomáš Brauner, klavíristi Gérard Wyss a Miroslav Sekera.
Petr Nouzovský študoval na Pražskom konzervatóriu, Hudobnej fakulte AMU v Prahe, Vysokej hudobnej škole v Drážďanoch a na Kráľovskom konzervatóriu v Madride. V súčasnej dobe dokončuje doktorandské štúdium na VŠMU v Bratislave (doc. Eugen Prochác) na tému Bohuslav Martinů a jeho dielo pre violončelo z pohľadu interpreta. Okrem opätovného pozvania na Piatigorského seminár v Los Angeles absolvoval majstrovské kurzy u Mstislava Rostropoviča, Borisa Pergamenščikova a Lynna Harrella. V rokocoh 2014/2016 bol rezidenčným sólistom Plzenskej filharmónie. Petr Nouzovský je hrdým kantorom Pražského konzervatória, kde predáva svoje skúsenosti dvom študentom. Je členom fakulty New York University v Prahe. Ďalej pravidelne vyučuje na majstrovských kurzoch v Třeboni a Pezinku (Slovensko). Spoluzaložil „Medzinárodnú violončelovú súťaž o cenu Gustava Mahlera“ v Jihlave. Zahral 2100 koncertov v štyridsiatich krajinách sveta. Hráe na violončelo Georg Rauer 1921.