Kaštieľ


Johann Sebastian Bach je jedným z posvätných symbolov hudobnej tvorby všetkých čias. Počas života nežal nadmerný rešpekt a úctu, hoci mu na vrchole jeho tvorivej cesty zverili do opatery hudobný život v Lipsku – čo bola zaiste česť. Večnú slávu mu však zabezpečili Felix Mendelssohn-Bartholdy a Robert Schumann uvedením Matúšových pašií roku 1829. Odvtedy stojí Bach na najžiarivejšom piedestáli. Zasiahol do mnohých žánrov ako produktívny autor; v tejto klenotnici
však výraznejšie ako iné diela žiaria kolekcie sólových skladieb pre husle a pre violončelo. Diela s mimoriadnym duchovným účinkom sú stále výnimočnými svojou schopnosťou osloviť najvnútornejšie sféry duše človeka. Ciacconu z Partity d mol pre husle možno označiť ako „hudbu nebies“.
Vstupenky 12 € / 10 € si môžete zakúpiť v sieti Ticketportal alebo v Kaštieli Voderady: info@kastielvoderady.sk.
Ivan Ženatý opakovane hosťuje so slávnymi medzinárodnými telesami ako je BBC Symphony Orchestra London, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Berliner Symphoniker, Orchestra Nacional de Madrid, ale i poprednými českými orchestrami ako je Česká filharmónia, FOK či Symfonický orchester Českého rozhlasu. Veľkú pozornosť vzbudzujú tiež sólové a komorné projekty Ivana Ženatého (kompletné Bachove sólové sonáty či Beethovenove a Brahmsove sonáty z posledných sezón). Svojim mimoriadne bohatým repertoárom zahŕňajúcim vyše päťdesiat husľových koncertov oslovuje široké publikum bez toho, aby na okamih opustil svet klasickej hudby. Okrem samozrejmej technickej perfekcie býva oceňovaný jeho vkus pre štýl a podmanivá krása tónu. Svoju profesionálnu kariéru zahájil Ivan Ženatý účasťou vo finále Čajkovského súťaže v Moskve, po ktorej nasledoval debut s Českou filharmóniou pod vedením Libora Peška, víťazstvo v súťaži Pražskej jari a laureátský titul Medzinárodnej tribúny mladých umelcov UNESCO. Roku 1990 debutoval Ivan Ženatý v Londýne, 1991 v Berlínskej filharmónii a Concertgebouw v Amsterdame, 1994 v Tokiu, 1996 v New Yorku a Buenos Aires. Hrál spoločne s Yehudi Menuhinom, Yo-Yo Ma, Serge Baudo,Valerijom Gergijevom, Andrejom Boreyko, Nevillom Marrinerom a ďalšími. Hudobný výraz Ivana Ženatého ovplyvnili najviac osobné stretnutia s Nathanom Milsteinom, Ruggierom Riccim a Andre Gertlerom, výraznú zmenu v jeho hudobnom myslení inicioval prof. Bezrodnyj na Čajkovského konzervatóriu v Moskve. Najväčší význam ale mali pre Ivana Ženatého súkromné lekcie u Josefa Suka a následná dlhoročná spolupráca vrcholiaca vystúpeniami na Würzburger Mozart-Festspiele, Pražskej jari a kompletnou nahrávkou diel W. A. Mozarta. Gramofónové nahrávky Ivana Ženatého vždy vzbudzovali nadšený ohlas u poslucháčov i hudobných kritikov. Po celú dobu umeleckej činnosti je zjavná koncentrácia na súborné diela veľkých autoro ako sú Telemann, Bach, Mendelssohn, Schumann, Schulhoff alebo Dvořák a Grieg nahrané pre Dorian Recordings v New Yorku. Mimoriadny záujem vzbudil nový dvořákovský komplet (www.audite.de) a nahrávka oboch husľových koncertov J. B. Foerstera s BBC SO London a jeho šéfdirigentom Jiřím Bělohlávkom (www.supraphon.cz). Vďaka newyorskej Harmony Foundation hrá Ivan Ženatý na vzácne husle Giuseppe Guarneriho “del Gesu” z roku 1740. Okrem majstrovských kurzov v USA, Kanade a Nemecku vyučoval Ivan Ženatý na Hudobnom inštitúte v Clevelande, Kráľovskej hudobnej akadémii v Kodani a od roku 2019 prijal titul profesora na Vysokej hudobnej škole v Drážďanoch. Je zároveň profesorom Meadowmount School of Music v New Yorku.
program
Ženatý hrá Bacha
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Partita E dur pre husle sólo, BWV 1006
Preludio
Loure
Gavotte en Rondeau
Menuet I
Menuet II
Bourée
Gigue
Sonáta g mol pre husle sólo, BWV 1001
Adagio
Fuga
Siciliana
Presto
Partita d mol pre husle sólo, BWV 1004
Allemanda
Corrente
Sarabanda
Giga
Ciaccona